10.10.2008

Verden er ikke fortapt ennå!

Jeg har lyst til å dele en historie med dere.

I dag sto jeg og Kjetil på Triaden på Lørenskog og samlet inn penger til regnskogskampanjen som AUF har gående for tiden. Vaktene hadde gitt oss plass i døråpningen ut mot parkeringshuset, og selv om vi fikk mye, var det enda flere som hastet seg forbi, vendte hodet bort eller ned, og tok seg på lommene i en slags "Jeg skulle gjerne bidratt... men jeg gidder ikke"-bevegelse.

En av disse var en typisk "karrierekvinne"-lignende mor med to gutter på mellom 8-11 år. På mitt cue "Vil du være med og støtte regnskogen?" kom de velkjente "ikke i dag, har ikke tid eller lyst"-bevegelsene, og hun hastet avgårde. Guttene hennes, som tydeligvis ikke har rukket å bli kyniske nok ennå, hastet ikke like fort videre, og en av dem stoppet faktisk opp, og tok ut en krone, tydeligvis det eneste han hadde, og puttet den på bøssa.

Nå er det jo sånn at den kronen ville mest sannsynlig ikke gjort noe særlig forskjell på utfallet av kampanjen, ei heller på utfallet av dagens aksjon, men symbolikken: det at denne lille gutten ville gi den ene kronen til regnskogen for så å dra videre og leve livet sitt, er så vakkert at jeg fikk motivasjon nok til å bli stående.

Om det er noe særlig poeng til dette innlegget i det hele tatt, må det være at verden, til tross for sin størrelse, kun består av enkeltmennesker og deres intensjoner. Og det at denne gutten, av ren medmeneskellighet ville bidra til vårt arbeid, viser jo at mennesket er født med en grunnleggende egenskap til å være god.

Tenk deg om all den godheten trakk i samme retning!

17 kommentarer:

Kamerat Håheim sa...

Fantastisk historie!
Det er virkelig håp:)

Olve Hagen Wold sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Kjære olve hagen wold

For det første så er regjeringens bevilgning 3 millarder årlig. for det andre er disse pengene ennå ikke tatt ibruk. derfor driver vi med regnskogsaksjoner, for å vise regjeringa at det finnes prosjekter som er verdt å satse på. Forøvrig så tror jeg at barn forstår mer enn du tror. barn fostår at verden er i krise og har ennå ikke rukket å bli virkelige egoister og barn har tid til å kjempe for det de mener er viktig.

Kjetil Gjønnes

Olve Hagen Wold sa...

"barn har tid til å kjempe for det de mener er viktig."

Hva får deg til å tro at de i det hele tatt vet hva regnskogen er?

Olve Hagen Wold sa...

Trist historie!
Dette var virkelig håpløst.
Den lille gutten syntes antageligvis det var morsomt, og ante neppe hva han drev med.

Dessuten har regjeringen deres sørget for 3 milliarder kroner årlig til regnskogfondet (en ordning som sannsynligvis kommer til å fortsette med mindre Frp får rent flertall), så hvorfor holder dere fortsatt på med regnskogsaksjoner?

Johannes sa...

Kjære Olve!

Jeg synes det er fantastisk at du blir så iritert over mitt innlegg at du gidder å skrive, og at du til og med svarer på innlegget til Kjetil, og dermed starter en diskusjon, er helt konge :D

Jeg vet at regjeringen har bevilget 3 milliarder årlig til regnskog, men jeg vet også at 3 milliarder ikke er nok til å verne all den regnskogen som man så gjerne skulle vernet. Både av klimahensyn, men også fordi det finnes så vanvittig mange arter i regnskogen som er uoppdagede, og som kanskje kan være løsningen på mange medisinske problemer.

Jeg merker at jeg mister litt respekten for deg, derimot, når du sier at barn ikke vet hva de gjør når de gir penger til en bøssebærer. Denne gutten var som sagt mellom ni og elleve, og jeg kan ikke snakke for noen andre, men begrepet om å gi til gode formål satt inne hos meg ganske mye før jeg kom i den alderen.

Regnskogen har for øvrig også tatt ganske mye mere plass, både i media og på reklameskilt, i det siste, så du skal ikke se bort i fra at denne gutten hadde en god formening om hva regnskog var.

Og bare fordi at Unge Høyre ikke har organisasjon til å gjennomføre kampanjer som faktisk gjør en forskjell i verden, burde ikke vi i AUF slutte med det allikevel!

Priya Prasath sa...

Legger til dette og:

Olve: Jeg synes det er høyst selvmotsigende når du sier at den lille gutten ikke skjønner hvor viktig regnskogen er, når du selv mener at småbarn kan mye mer enn det folk gir dem creds for.
Et eks er et innelgg i din egen blogg: http://olvesblaaskoleblogg.blogspot.com/2008/10/resolusjon-om-hyere-vanskelighetsgrad-i.html

Der i et av avsnittene står det jeg nettopp sa.
Og du prøvde å lære bort advansert matte til en 3-åring....


Derfor mener jeg at du baserer noe av argumentet ditt på helt feil grunnlag. Barn vet tydeligvis bedre enn deg hvor viktig regnskogen er...

Olve Hagen Wold sa...

Touché. Den lille gutten kan både ha hatt stor kunnskap om regnskogen og et sterkt ønske om å gjøre en forskjell. Jeg vet ikke, for jeg var ikke der.

Det som provoserer meg er hvordan dere henger dere opp i bagateller. En gutt ga en krone til regnskogen! Hva så! Kronen kan ikke engang sammenlignes med Norges øvrige bidrag. Den spiller ingen rolle i det hele tatt! Selv de hundre tusen kronene (det var så mye?) dere har klart å samle inn er ubetydelige sammenlignet med Norges øvrige bidrag.

Dette gjelder ikke bare innsamlinger, la meg bruke et annet eksempel; klima. Venstresiden fokuserer på irrelevante ting, som at folk burde lukke vinduene om natten. Hvorfor ikke fokusere på noe som faktisk hjelper, som kjernekraft?

Dere må slutte å vurdere handlinger etter tanken som ligger bak, og heller vurdere dem etter hvilke konsekvenser de får. Vær litt pragmatiske. Vær litt fornuftige.

Anonym sa...

Til Olve,

Jeg synes det er relativt smakløst av deg å bagatellisere et bidrag. Det var en fin historie, om en liten gutt som gav det han hadde til en god sak. Etterfulgt av deg som sitter å kommenterer det ned i bunnen av havet på en blogg.

Det skal sies at miljø er en stor utfordring, og at kjernekraft ikke kan løse det. Norges beholdning av thorium, som jeg antar du tenker på, ligger spredt rundt omkring. Det ville jo ikke lønne seg!

Du må slutte å vurdere handlingen på den pragmatiske måten du gjør det på, og tenke positivt. Jeg er glad du ikke styrer mitt land, men at jeg heller har slike mennesker som denne lille gutten som gir sitt kronestykke til å redde verden. Verden er ikke svart-hvit.

Olve Hagen Wold sa...

Ja, la oss tenke positivt! Skolen er i krise. La oss gi den et par hundre milliarder kroner til! Miljøet sliter. La oss gi det et par hundre milliarder kroner til! Det er mange fattige. La oss gi dem et par hundre milliarder kroner til! Hvor skal vi få pengene fra? Vi trykker dem!

Jeg er glad du ikke styrer landet vårt.

(Apropos bryr jeg meg ikke så mye med det Thoriumet. Jeg vil vil ha urankraftverk.)

Priya Prasath sa...

Hvem har sagt noe om å trykke penger? Jeg tror alle her er klar over at inflasjon ikke løser problemer.

Olve Hagen Wold sa...

Javel? Da finner jeg det overraskende at du forsvarer blandingsøkonomien, et system basert på at staten hele tiden må presse ned renta og sørge for at det kommer mer penger inn i økonomien (aka inflasjon).

Uansett, poenget mitt var ikke at deres politikk skaper inflasjon, men at pragmatisme er nødvendig i politikken. Idealisme er viktig når det gjelder å påvirke landet i den retningen man vil ha det, men hvis landet styres av idealister og ikke pragmatikere går det galt.

Johannes sa...

Det er en vesentlig forskjell på å være pragmatisk og å være visjonsløs.

Jeg mener at det å ikke prøve å gjøre noe, men heller si at dette får vi ordne på et globalt plan, er tankeløst, og særlig når man ser på de partiene man vil samarbeide med, dersom vi mot formodning skulle se et regjeringsskifte etter valget.

Olve, Norge vil sitte med et massivt forklaringsproblem, når vi i københavn om et år skal prakke på klimatiltak på Kina og India, hvis vi ikke gjør noe selv!!

Det er derfor vi skal satse på å gjøre ting hjemme, og å samle inn penger til regnskogen: Ikke fordi at vi dermed løser alle verdens problemer, men fordi vi viser at vi mener alvor med det vi sier, og dermed kan få med oss de litt mer skeptiske landene. Men også fordi det er en global krise og alle monner drar.

Jeg synes du kan slutte å være så vanvittig nedlatende, og heller være med på klimakampen på en positiv måte!

Olve Hagen Wold sa...

Johannes, jeg har ikke sagt at jeg er uenig med deg når det gjelder klimapolitikk (selv om jeg, selvfølgelig, på mange områder er det). Jeg er helt enig med deg i at Norge må gå foran som et godt eksempel og kutte i våre utslipp før vi kan begynne å mase på andre land. Hvor du har fått synspunktene du dytter på meg fra vet ikke jeg (FrPs klimaprogram?), for jeg har i hvert fall ikke hevdet det. Jeg er for satsing på regnskogen, (selv om jeg nok mener 3 milliarder blir litt for mye av skattebetalernes penger) og jeg er enda mer for frivillige aksjoner som AUFs regnskogskampanje, jeg har faktisk deltatt på en slik kampanje selv.

Jeg mener mye av deres klimapolitikk er kritikkverdig, men det er ikke det kritikken min har dreid seg om i det hele tatt. Det jeg har angrepet er deres tendens til å dømme handlinger etter motiv og ikke etter konsekvenser. Vær så snill å ta kritikken min for det den er, så kan vi diskutere klimapolitikk et annet sted.

Priya Prasath sa...

Bare for å ha sagt det: Olve har vært med på et av AUF sine regnskogskampanjer i Bærum.

Anonym sa...

jeg gidder ikke slenge meg på debatten, men slenger inn en liten kommentar til dette med den kyniske alenemoren. Håper bloggens eier skjønner at man ikke nødvendigvis er kynisk når man har to unger mellom åtte og elleve og er på vei hjem fra ett hektisk kjøpesenter en stressende hverdag. Å påstå noe annet ville vært utrolig arrogant.
takk.

Johannes sa...

Anonym: Touché.

Det var egentlig ikke en stor del av historien, og som bøssebærer blir man vant til å blli avvist, så det lå ikke noen negative følelser fra min side mot henne. Men den delen måtte liksom med for at guttens handling skulle sees i sammenheng. Jeg gir heller ikke til alle bøssebærere jeg ser, så det var som sagt ingen dømmende kommentar ment fra meg.