21.12.2008

Ikke tenk på skolen min, så skal jeg slutte å være forbanna!

Jeg vil ta et oppgjør med den forferdelige kampanjen som Humanistisk Ungdom driver nå rett oppom jul. Kampanjen "Don't preach in my school, and I won't think in your church" er rett og slett et hån mot religionsfriheten og toleransen som vi i Norge setter så høyt.

Greit nok, jeg skjønner poenget med at man ikke skal tvinges til å dra i kirken, og at noen sterkt overbeviste ateister får fnatt av å tenke på alle de stakkars barna som må dra i kirken og - huff - høre om hvorfor vi feirer jul (sjokk horror!!). Men at man lager en kampanje som åpenlyst angriper en religion, og konstaterer at de som hører til den religionen ikke tenker, er så drøyt at jeg på et øyeblikk mistet all respekt for den human-etiske bevegelsen, som jeg intill nylig trodde at sto for gode, menneskelige verdier som toleranse, respekt og livssynsfrihet.

For jeg tror Humanistisk Ungdom har misforstått. Jula handler ikke lenger om Jesus og Gud for mange, den har blitt noe annet. En slags unnskyldning for å gi gaver og spise god mat, som mange ikke tenker mer rundt enn påskeegg eller trick or treat på halloween. Derfor mener jeg at det er kjempeflott at barn og ungdom får lov til å komme i kirken, høre om julen slik den egentlig er tenkt, og så gjøre seg opp sine egne meninger om hele høytiden. Dersom de allerede har gjort seg opp en mening om religion og har kommet frem til at de ikke synes noe om kristendommen, jula og det hele, er det ingenting i veien for at de kan droppe å dra.

Det er ingen som tvinger deg til å dra i kirken, og jeg tviler på at humanistisk ungdom egentlig har en så vrang oppfatning av verden at de faktisk tror at en gjeng ateistiske 16-åringer, uvillig drar i kirken fordi lærern sier det. Hvorfor skulle de ha et annet forhold til skulking av gudstjeneste enn skulking av en engelsktime? 

 

10 kommentarer:

Anonym sa...

Du misforstår heile poenget. At folk får høre om den kristne feiringen av jula har ikke HU gått i mot, de mener tvert imot at ungdom bør lære om religion og deres riter. Men å tvinges/presses med på religionsUTØVELSE er noe heilt annet, og HU mener at dette ikke er skolens oppgave.

Og selv om du påstår at ungdom ikke presses med på skolegudstjenester, så stemmer ikke dette med virkeligheten og alle de henvendelsene HU har fått (se HUs internettside)

Jeg ser heller ikke problemet med slagordet, det er tydlig et humoristisk rettet slagord hentet fra USA. Hvis du virkelig tror at HU kun er mot religion bør du undersøke litt mer om hva HU står for, da har blant annet brukt masse tid på livssynssamarbeid med andre religiøse organisasjoner, i tillegg til å arrangere seminar om bla religionstoleranse.

Johannes sa...

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg mener at det å få mulgiheten til å feire jul sammen med medelever som en avslutning på året er en fin gest, og at kampen for et übersekulært samfunn vil fjerne dette, synes jeg er tåpelig.

Dersom det av en eller annen grunn skulle være vanskelig for noen å få fritak, er det selvfølgelig noe man må gjøre noe med, men måten dette gjøres på med denne kampanjen synes jeg fortsatt er usakelig, usmakelig og mest sannsynlig lite effektiv.

Det er for øvrig veldig fint for HU at de driver med andre ting enn sjikane, men jeg tror mange folk får sitt første møte med HU gjennom denne saken, og jeg ville ikke blitt forundret hvis et flertall av dem nå har et negativt syn på HU.

Anonym sa...

Nei, det er riktig at jula handler ikke lenger om Jesus og Gud for mange (de fleste kanskje). Før den tid kristendommen gjorde sitt inntog i vår del av verden handlet jula heller ikke om Jesus eller Gud. Jula er en gammel germansk tradisjon, og de fleste juletradisjonene vi har har et opphav som pre-daterer kristendommen. Julebukk, juletre (med lys i), julesynging, og selve ordet jul, alt sammen er gamle nord-europeiske tradisjoner som var raktisert før kristendommen kom inn i bildet. Til og med julenissen er samenblanding av gammel norrøn mytologi og historien om St.Nikolas. Og selv om St.Nikolas sannsynligvis var kristen er der ikke noe grunnlag for å si at dette er en kristen tradisjon.

At kommersielle krefter har tatt et grep om julefeiringen i moderne tid er relativt uskyldig i forhold til den kapringen av jula som kristendommen har gjennomført for å spre sitt budskap. Julen, slik den egentlig er tenkt, har ikke noe med kristendommen å gjøre.

Johannes sa...

Nei, greit, før år 1000 var ikke jul kristent. Men før det kom mennesker på jorden, fantes ikke julen i det hele tatt. Jeg foreslår derfor at vi avskaffer julen.

Selvfølgelig gjør jeg ikke det, og selvfølgelig ser jeg også at lysfestivaler rundt solsnu har vært tradisjon i de aller fleste religioner i verden. Men poenget her ligger fortsatt i at julen i vårt samfunn i utgangspunktet er en kristen feiring, og det å feire/markere dette på en kristen måte ikke er noe negativt.

Denne debatten kan gå til evig tid, så jeg foreslår at vi er enige om at ingen burde tvinges til å gå i kirken, og at vi er uenige om hvor vidt denne tradisjonen bør holdes eller ikke, så slipper vi å bruke julen vår på å diskutere hva jul er.

Anonym sa...

jeg er humanetiker å valkte å ikke gå i kirken i det hele tatt.. men jeg er sikker på at viss jeg motte gått så hadde jeg tatt øyrepropper.. men uansett... at vi går i kirken runt juletid e totalt idiotisk! skolen snakker hele tidne om at vi skal tro på det vitenskapen kan bevise å bla bla bla.. så hvorfor i helvette går vi da i kirken før jul? jul har ingen sammenheng med kristendomm eller jesus fødsel! jul ble feriet flere tusen år før kristendommen i det hele tatt var oppfunnet... og jesus ble født i august! jesus fødselsdag ble bare flyttet til jul får å få stopp på dne EKTE julen som ble feriet leenge før den julen vi feirer i dag.. så hvorfor skal vi ikke nekte å høre på det tullet? det er rent idiotisk at folk som i d hele tatt ikke tror på noe skal sitte åhøre på slike ting.. spesielt når di vet så godt at alt sammen er så å si bullshit... takk for meg å gledelig jul! hos meg feires det uten noen kristendomm indblannet!

Anonym sa...

"Men poenget her ligger fortsatt i at julen i vårt samfunn i utgangspunktet er en kristen feiring"

Det hjelper ikkje kor mykje du insisterer på dette. "Utgangspunktet" er på ingen måte at jula var kristen - det er berre noko du har bestemt seg for. Sanninga er at OPPHAVET til julefeiringa er norrøn kultur. Når du prøver å latterleggjere dette ved å foreslå (i prinsippet) å avskaffe all menneskeleg kultur (fordi den ikkje fantes før menneska), er det like dumt som om eg skulle foreslå det som svar på di oppfatning av jula som ei "kristen" høgtid.

Eg kan jo like gjerne hevda at jula "i utgangspunktet" er ein kapitalistisk tradisjon. Julenissen dei fleste ser føre seg i dag er jo skapt av Coca Cola, og gavejaget vert stimulert av den kapitalistiske økonomien. Det er sjølvsagt tull, men det er like tullete å hevda at jula "i utgangspunktet" er kristen.

Johannes sa...

Hvis du har lyst til å misforstå meg, så må du gjerne gjøre det, men jeg synes dette begynner å bli rimelig usakelig.

Poenget her ligger i at det største flertallet i Norge i dag feirer Jesu fødsel, på en eller annen måte. Enten ved å gå i kirken, eller ved å synge julesanger, ha en julekrybbe, høre juleevangeliet osv. Hvor forskjellige elementer av julefeiringen stammer fra, er ellers ganske irrelevant, fordi at lysfestivaler har vært en sterk del av alle kulturer rundt denne tiden av året.

At de nye kristne på 1000-tallet brukte de gamle tradisjonene for å feire noe mer enn bare at solen hadde snudd, er veldig logisk; mennesket som vesen er ganske konservativt. Men spør du en jevn mann i gata i dag om hvorfor vi feirer jul, får du ikke "fordi kulturer på den nordlige halvkulen allti har hatt lysfester på denne tiden av året, og fordi handelstanden trenger litt ekstra profitt" som svar!

Derfor er den julen vi feirer i dag i utgangspunktet (ikke les: opprinnelig) en kristen feiring. Man kan velge å ikke feire jul, eller ha et bevisst forhold rundt at man bare feirer med de delene av tradisjonen som ikke er religiøse, det er helt greit. Men det er ikke sånn at fordi du ikke feirer jul kristent, så er ikke jula en kristen høytid. Det er å gå for langt, uannsett hvor mye det kan ha vært sant for 1000 år siden.

Priya Prasath sa...

Jeg synes at det er vannvittig provoserende at en organisasjon som blir sett på som veldig forståelsesfull og humanitær å bevisstkrenke en religion på denne måten.

Jeg er klar over at Den humanistiske bevegelsen og HU er to forskjellige ting, men det er som om AUF skulle ha gått og sagt at de ville ha billigere bensin og privatskoler.

Hva skjedde med det å respekte andre religioner og trosrettnigner?
Jeg skjønner at enkelte er provosert over at de blir tvunget til å være til stede under en gudstjeneste(fysj og fy, hvordan skal jeg klare å glemme de to timene?). Men det er langt i fra alle skoler som prakiserer det. Det denne aksjonen har gjort er å få ungdom som har et annet tilbud på skolen til å attendere i kirka kun for å provosere.
Og hvis det er provokasjon som er målet, så har dere oppnådd målet. Men har aksjonen hatt noen ytterligere konsekvenser enn å provosere og å skape et dårlig rykte til HU og den humanistiske bevegelsen.

Olve Hagen Wold sa...

Dette innlegget var veldig, veldig dumt. Jeg har ikke ord for det. Det er åpenbart andre enn kristne som mangler evnen til kritisk tenkning.

Johannes sa...

Så koselig at du tar deg tid til å kommentere innlegget mitt Olve! Jeg setter veldig stor pris på om du, for din egen del, har lyst til å utdype dine vanvittige intelligente og velutvalgte ord.